niedziela, 23 października 2011

Szybka Kolej Regionalna Tychy, nowe oblicze transportu publicznego w regionie...

Potężna inwestycja, która jest chyba moją ulubioną na tyskiej mapie przemian. Zakłada powstanie nowoczesnych przystanków kolei podmiejskiej obsługiwanych przez nowoczesny tabor. Obecnie kolejka już funkcjonuje, a równocześnie modernizowane są przystanki. Celem projektu jest połączenie naszego miasta z innymi miejscowościami aglomeracji śląskiej.

Projekt SKR ruszył już jakiś czas temu dokładnie 14.12.2008 r. Wtedy na tyskich opuszczonych przystankach, które zostały tylko uporządkowane, pojawiły się nowoczesne pociągi typu flirt. Stacje na których zatrzymywały się w Tychach to Tychy Miasto, Tychy Zachodnie i Tychy, pociąg kończył kurs w Katowicach (podróż trwała 27 min). Nowoczesny tabor bardzo kontrastował z dramatyczną infrastrukturą kolejową.

Szybko pojawiły się też pierwsze problemy, pociągi się psuły i pojawiał się stary tabor, odwoływano kursy bez wcześniejszych zapowiedzi, doszło nawet do wykolejenia pociągu. 


BYLIŚMY NA INAUGURACJI W 2008
(tego dnia miałem urodziny;P) 


PODCZAS INAUGURACJI ZAINTERESOWANIE
POCIĄGIEM BYŁO OGROMNE

W końcu doszło do tego, że z torów znikły flirty i pojawiły się stare jednostki. Nie można, jednak zaprzeczyć, że te połączenie cieszyło się dużym zainteresowaniem Tyszan, chociaż utrudniania i nieprzygotowanie ze strony PKP zraziło pewną część użytkowników (nie można, jednak powiedzieć, że obecnie zainteresowanie SKR jest niskie)
Władze miasta robiły co mogły wprowadzono wspólny bilet na pociągi i autobusy w obrębie Tychów i złożono wniosek o dotacje na modernizacje przystanków SKR i budowę nowych. Władzę Śląska w obliczy takiej perspektywy obiecały, że na tory wróci nowoczesny tabor i całe połączenie przejdzie w nadzór Kolei Śląskich.

Obecnie przedłożono również nitkę kolejową do Sosnowca (podróż do Katowic w 28 min).

Założeniem SKR jest połączenie naszego miasta z miastami metropolii aż do Dąbrowy Górniczej
SCHEMAT POŁĄCZENIA

Udało się uzyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej. Budowa  infrastruktury rozpoczęła się  w połowie 2011 r.

Projekt zakłada:
1. Budowę nowego przystanku Tychy Lodowisko
2. Budowę nowego przystanku Tychy Grota Roweckiego (likwidacja Tychy Miasto)
3. Budowa nowego przystanku Tychy Bielska
4. Adaptacja przystanku Tychy Zachodnie

Zakres prac obejmuje:

a.budowa peronów i regulacja torów
b. wykonanie odwodnienia torowiska i peronów.
c. budowa schodów.
d. wykonanie konstrukcji nośnej i montażu wind wraz z zasilaniem.
e. budowa wiat peronowych i wygrodzeń.
f. wykonanie wiat dla rowerów.(Tychy Zachodnie)
g. wykonanie pochylni rowerowej wraz ze ścieżką rowerową i dojść dla pieszych. (Tychy Zachodnie)
h. wykonanie, (remontu istniejącej) kładki dla pieszych wraz ze schodami.
i. przebudowa sieci trakcyjnej.
j. wykonanie sieci oświetleniowej wraz z kanalizacją kablową 9-cio otworową.
k. przebudowa urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
l. przebudowa sieci telekomunikacyjnej.
Ł. wykonanie montażu monitoringu wraz z zasilaniem.
m. wykonanie Projekt Systemu Informacji Pasażerskiej ON-LINE wraz z zasilaniem i montaż automatów biletowych.
n. wykonanie dźwiękowego systemu ostrzegawczego (DSO) wraz z zasilaniem.
o. adaptacja zieleni.

Największą innowacją jest SIP ONLINE. Polega on na tym, że na każdym przystanku w Tycach pojawią się ekrany na których wyświetlać się będzie aktualne położenie pociągu, wiąże się to z instalacją modułu GPS w obsługujących tę linię pociągów. Pasażerowie nie będą musieli zastanawiać się kiedy przyjedzie pociąg, po prostu spojrzą na ekran, a w automacie biletowym zakupią bilet.

Największą radość sprawia mi budowa parkingu dla rowerów i podjazd na peron, nie ukrywam jestem miłośnikiem rowerów.
WIZUALIZACJA
Obecnie praca wre. Przystanek Tychy Zachodnie z jednej strony jest już prawie gotowy, co więcej podczas budowy normalnie odbywa się ruch SKR
TYCHY ZACHODNIE

TYCHY ZACHODNIE
TYCHY ZACHODNIE
TYCHY ZACHODNIE DRUGA STRONA
Całkowita wartość projektu: 48 400 280,91  zł
Kwota dofinansowania UE: 33 695 208,19 

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007 - 2013  Projekt: 

Szybka Kolej Regionalna Tychy - Dąbrowa Górnicza - etap I Tychy Miasto - Katowice

Spodziewajcie się obszernego materiału video jako prezentacji z budowy SKR

Korzystaliście z SKR?
Cieszycie się na budowę nowych przystanków?
Jakieś sugestie?

(wizualizacje ze strony www.umtychy.pl za zgodą UM Tychy, schemat połączenia wikipedia, reszta, materiał własny)

7 komentarzy:

  1. kolejny, godny pochwały film, dobra robota!

    OdpowiedzUsuń
  2. Korzystam ale obecnie sporadycznie gdyz obecny rozklad jest tak pociety ze tragedia a szkoda bo fajna idea takiej kolei. Mam nadzieje ze jak powstana te nowe przystanki to sytuacja ogolna tez sie zmnien... koleje slaskie w nich nadzieja bo pkp to poracha

    OdpowiedzUsuń
  3. przystanki będą super ale na razie niestety to jest WKR wolna kolej regionalna...

    OdpowiedzUsuń
  4. Materiał z inauguracji SKR super ujęte, o ile pamiętam to też byłem wtedy w tym pociągu ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. szkoda że w filmie urywa się piosenka...

    OdpowiedzUsuń
  6. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  7. Pracując w transporcie warto jest znać język angielski. Znajomość podstawowych zwrotów branżowych w tym języku - https://lincoln.edu.pl/warszawa/blog/25-angielskich-zwrotow-zwiazanych-z-transportem/ bardzo przydaje się w dzisiejszych czasach. Dzięki takiej umiejętności można nawiązać np. lepsze kontakty z zagranicznymi klientami.

    OdpowiedzUsuń