wtorek, 25 października 2011

Pierwsze koty za płoty na drodze do Europy --- nasza relacja + WYWIAD

Udało nam się nawiązać współpracę z jedną z Tyskich szkół podstawowych, która uczestniczy w programie "Pierwsze koty za płoty na drodze do Europy" i zgodnie z obietnicą przygotowaliśmy dla was relację z zajęć odbywających się w ramach tego programu oraz wywiad z nauczycielem prowadzącym takie zajęcia.


Przypominam: 



"Pierwsze koty za płoty na drodze do Europy" 

Rozwój kompetencji kluczowych uczniów tyskich szkół podstawowych.



Okres realizacji: 01.08.2010 – 31.07.2012


Koszt projektu: 2 574 112,90 zł
Kwota dofinansowania z UE: 2 187 995,97 zł


RELACJA: 

Szkoła podstawowa nr 35 z Oddziałami Integracyjnymi w Tychach jest jedną z wielu szkół, która bierze udział w programie: "Pierwsze koty za płoty na drodze do Europy". Więcej info...

Jedne z zajęć odbywających się w ramach tego programu w SP 35 to zajęcia "Nauka a natura"
Zasadniczym celem zajęć jest zdobywanie wiedzy, niezbędnej  do wyjaśniania świata przyrody, formułowania pytań i wyciągania wniosków, rozumienie zmian powodowanych przez działalność ludzką oraz ponoszenie odpowiedzialności za te zmiany .

Grupą docelową są dzieci z klas I - III

W niedalekiej przeszłości zespół programowy "Nauka a natura" udał się nad Jezioro Paprocańskie.
Dzieci spacerowały po ścieżce przyrodniczej, gdzie miały okazje obserwować środowisko naturalne. Uczniowie rozpoznawali gatunki drzew, badali podszczyt i runo leśne, odrysowywali korę drzew, liczyli zwoje, szukali i badali ślady zwierząt, obserwowali ptaki i wiele innych.


OBSERWACJA JEZIORA




TABLICA NA SZLAKU PRZYRODNICZYM









LICZENIE ZWOJÓW







ODRYSOWYWANIE KORY\


WYWIAD Z NAUCZYCIELEM PROWADZĄCYM ZAJĘCIA NAUKA A NATURA

Redakcja: Jak wygląda organizacja projektu „Pierwsze koty za płoty na drodze do Europy” w pani szkole?

Mgr. Danuta Makowiec: Program dzieli się na dwie kluczowe kategorie: zajęcia wyrównawcze oraz zajęcia rozwojowe. Każda kategoria zawiera szereg różnorodnych kółek i zajęć tematycznych tj. kółko informatyczno-fotograficzne, „Zrobię to sam”  czyli lekcje techniczne, „Zdolny matematyk”, „Mówię po angielsku”, zajęcia czytelnicze i wiele innych. Wspólnie z koleżankami, jako nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej prowadzimy zajęcia „Nauka a natura”. Zajęcia skierowane są dla dzieci z klas I –III i jak sama nazwa głosi dotyczą przyrody,( lecz w bardzo szerokim rozumieniu) ściśle powiązanej z nauką.

R: Jak liczna jest pani grupa?

DM: Nasza grupa… (zajęcia prowadzimy w trójkę) liczy trzydzieścioro dzieci. Na pewno interesuje was proces rekrutacji. Zanim rozpoczęliśmy praktyczną realizację programu, dokonaliśmy analizy zainteresowań naszych podopiecznych. Rodzice na zebraniach wypełnili ankietę dotyczącą zainteresowań dzieci. Na tej podstawie udało nam się ukształtować grupę.

R: Jak wyglądają zajęcia?

DM: Różnie. Za każdym razem staramy się maksymalnie zainteresować uczestników zajęć. Raz są to biegi na orientacje, innym razem obserwujemy różne preparaty pod mikroskopem i dzięki nowoczesnej technologii możemy je oglądać wyświetlając przez rzutnik, a jeszcze innym  razem udajemy się w teren. Warto dodać, że priorytetem naszych zajęć są wycieczki tematyczne i takie też odbywamy. Na jednej nam towarzyszyliście… byliśmy nad Jeziorem Paprocańskim. Jak się okazuje nawet w takim miejscu  może być wiele interesujących zjawisk. Inne wycieczki to np. Bielsko Biała, wycieczka do Muzeum Techniki i Włókiennictwa.

R: Czy w planach jest jeszcze jakaś wycieczka?

DM: Oczywiście. W najbliższym czasie wybieramy się do palmiarni w Gliwicach.

R:  Co udało się zakupić za pieniądze z programu?

DM: Mnóstwo artykułów papierniczych, pomocnych przy zajęciach plastycznych, mikroskop z kamerą dzięki czemu obraz może być wyświetlany na wielkim ekranie i lupy.

R: Pani zdaniem tego typu programy są potrzebne?

DM: Jak najbardziej, dzięki nim dzieci mają szanse na rozwój swoich pasji i zainteresowań. Zajęcia odbywają się najczęściej w sobotę co pozwala dobrze zagospodarować swój wolny czas. Wszelkie koszty pokrywane są z Funduszy Unijnych co pozwala wspierać dzieci z różnych środowisk.
(WYWIAD AUTORYZOWANY)

Nauczyciel SP 35 z OI Tychy
Mgr Danuta Makowiec


(fotografie, grafika, materiał własny)

4 komentarze:

  1. Dobrze wykonana praca, chwała wam, że nie poprzestajecie na samych suchych faktach tylko chwytacie temat z różnych stron...

    OdpowiedzUsuń
  2. Heh, wywiad, to coś nowego :D

    P.S. Kiedy kolejny filmik???

    pozdr.

    OdpowiedzUsuń
  3. sm0ku...szybciej niż się spodziewasz ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. skąd macie takie dojścia? pochwalam kreatywność :)

    OdpowiedzUsuń